Na tropie własnych subskrypcji

Zaczyna się od tego, że jesteś w potrzebie. Potrzebujesz jakiegoś rozwiązania, jakiejś usługi, odpowiedzi, informacji. Ponieważ na każde pytanie odpowiedzią jest jakaś aplikacja, znajdujesz taką, która dobrze rokuje. Instalujesz, odpalasz i okazuje się, zupełnie przypadkiem, że aplikacja tak skonstruowana, że akurat ta część funkcjonalności, której najbardziej potrzebujesz, schowana jest za subskrypcją. Subskrypcją na tyle niewielką, że nie wahasz się długo i przystępujesz do opcji płatnej. Albo jest jakiś przyjaźnie wyglądający darmowy okres próbny, z którego, jeśli chcesz skorzystać, i tak wymaga od Ciebie danych do płatności.

Korzystasz z aplikacji tak długo jak tego potrzebujesz, przekonujesz się do rozwiązania lub nie, chwilę potem rzucasz się w jakiś inny temat / zagadnienie, zapominając o tym, że być może gdzieś tam małym druczkiem w regulaminie (który oczywiście zaakceptowałeś bez wgłębiania się w szczegóły), jest wzmianka o zgodzie na automatyczne pobranie kwoty po zakończeniu okresu próbnego. Orientujesz się dopiero wtedy, gdy widzisz informację, że z Twojego konta została pobrana taka kwota, albo nie orientujesz się wcale i zastanawiasz się dlaczego na koncie masz mniej pieniędzy, niż się spodziewasz.

Czasem jedna (zwłaszcza gdy jest niewielka) płatność umknie w gąszczu innych. Czasem bedzie przypięta do innych usług i dlatego o niej zapomnisz. Czasem płatność będzie niejednoznacznie opisana, więc trudno będzie ją przypisać do konkretnej usługi. Jak możesz sprawdzić, do jakich subskrypcji jesteś zobowiązany?

Gdzie szukać subskrypcji, na które się zapisałem?

  1. Na swoim rachunku bankowym / wyciągu z karty płatniczej
  2. Na swojej skrzynce email
  3. Na fakturze od dostawcy internetu / operatora komórkowego
  4. Na profilu iOS / macOS lub Android
  5. u pośrednika płatności (PayPal, operator komórkowy)
  6. w aplikacji wspierającej kontrolę subskrypcji

Poniżej rozwijam każdy z punktów

Nie chcesz przegapić ciekawej wiedzy o subskrypcjach? Słusznie!

Zapisz się na newsletter ⏰ Minuta dla subskrypcji »

Swoje subskrypcje znajdziesz na koncie bankowym

To nie będzie najwygodniejsza z opcji, ani też niestety najbardziej skuteczna, ale w historii Twojego rachunku znajdziesz trop. Sprawdzisz kwotę, jaka została pobrana, sprawdzisz kto jest odbiorcą płatności. Czasem to nie będzie równocześnie nazwa subskrypcji, ale jeśli widzisz nazwę odbiorcy, która Ci nic nie mówi, sprawdź czy w Google nie będzie miał odpowiedzi.

Swoje subskrypcje znajdziesz na skrzynce e-mail

Każdy usługodawca na mail, który wskazałeś przy rejestracji, będzie wysyłał potwierdzenie otrzymania płatności, rzadziej przypomnienie o zbliżający się okresie płatności. Równocześnie, wcale nie oznacza to, że łatwo będzie je wszystkie namierzyć. Proponuję przeszukać skrzynkę pod kątem haseł “purchase”, “payment”, “subsciption”, “płatność”, “abonament”, “kwota” i spróbować wśród wytropić, na co jeszcze jesteś zapisany

Warto rozważyć – dla higieny – gromadzenie wszystkich subskrypcji na jednym koncie email (przekładając to na język zrozumiały – w każdej usłudze, którą zamawiasz, podawać jeden, wybrany przez Ciebie adres email). W ten sposób łatwiej Ci będzie mieć swoje subskrypcje pod kontrolą.

Swoje subskrypcje znajdziesz na fakturze od operatora internetu / operatora komórkowego

Operatorzy lubią nas do siebie przywiązywać, oferując pośredniczenie w dostępie do usług których oni bezpośrednio nie świadczą. Tym sposobem możesz przez operatora korzystać z oferty m.in. Canal+, HBO, Netflixa, Tidala, Spotify, Legimi. Wtedy, taka usługa jest dopisywana do Twojego rachunku, faktury. Co prawda na samej fakturze możesz nie znaleźć konkretów, pewną podpowiedzią może być zwrot – tu przykład sformułowania zaczerpnięty z rachunku w Play

*Kwoty pobrane na rzecz osób trzecich*

Szczegółowa informacja o tym, na rzecz jakich osób trzecich dana kwota została pobrana może być także wyszczególniona w dokumencie. Szczegóły zaś tego co opłacasz znajdziesz u wskazanego podmiotu, a nie u pośrednika

Swoje subskrypcje znajdziesz na profilu użytkownika iOS / iPadOS / macOS lub Android

To może być najprostszy ze sposobów. Jeśli opłacasz subskrypcje oferowane przez aplikacje poprzez sklep Appstore / PlayMarket (co zresztą rekomenduję jako jeden z 14 sposobów na bycie mądrym subskrybentem), możesz w wygodny sposób przeglądać wszystkie swoje opłacane usługi i, co nawet ważniejsze, możesz je w błyskawiczny sposób anulować.

Jak to zrobić na iOS / iPadOS?

Wejść w ustawienia, kliknąć w znajdujące się na samej górze ustawień imię i nazwisko (zapewne Twoje imię i nazwisko), następnie wybrać z listy “subskrypcje” i przeglądnąć listę aktywnych i nieaktywnych subskrypcji.

Na MacOS ścieżka jest odrobinę trudniejsza, trzeba wejść w Appstore, kliknąć w znajdującą się w lewym dolnym rogu ikonkę użytkownika (również podpisaną imieniem i nazwiskiem) następnie w prawym górnym rogu wybrać “pokaż informacje”, zalogować się na swoje konto Apple, przewinąć do pozycji “zarządzaj” i w tym miejscu po kliknięciu w “zarządzaj” zobaczysz listę wszystkich swoich subskrypcji.

Szczegóły wraz z dokładną instrukcją znajdziesz także na stronach apple

Na telefonach lub tabletach z systemem Android możesz wejść w Ustawienia, następnie wybrać Google, i “Zarządzaj kontem google”. Następnie wybierz “Płatności i subskrypcje” aby móc przeglądać swoje zasubskrybowane usługi / aplikacje.

Szczegółowe informacje o tym, jak zarządzać subskrypcjami w ramach konta google znajdziesz na stronach google; Przewrotnie, ten link nie prowadzi do wyszukiwarki.

Swoje subskrypcje znajdziesz u pośrednika płatności

Coraz częściej, zwłaszcza jeśli kupujemy coś w sieci, zwłaszcza kiedy to zakup u podmiotu zagranicznego, korzystamy z usługi PayPal, która pozwala na szybką, tanią i łatwą płatność, bez zawracania sobie głowy przewalutowaniem. Ale ten pośrednik oferuje także możliwość opłacania subskrypcji (nazywając to płatnością automatyczną). Z tej opcji korzystamy opłacając np. jakiegoś twórcę w ramach Patronite, albo wykupując abonament z jakiegoś zagranicznego medium. Paypal ułatwia nam też zarządzanie tymi płatnościami. Aby to zrobić trzeba zalogować się na swoje konto w witrynie paypal, przejść do Ustawień, wybrać “płatności’ i kliknąć w “zarządzaj płatnościami automatycznymi”.

Warto też pamiętać, że również operatorzy komórkowi pozwalają w ramach swoich usług bezpośrednio u nich zamawiać dodatkowe usługi i zarządzać nimi w ramach posiadanego u nich konta.

Swoje subskrypcje znajdziesz w aplikacji do zarządzania subskrypcjami

To rozwiązanie wymagające dodatkowego zachodu, bo trzeba decydując się na każdą subskrypcję dodać ją do aplikacji, tak aby móc potem w błyskawiczny sposób sprawdzić, na jakim jest etapie, kiedy się należy spodziewać kolejnej płatności. W tym artykule znajdziesz przykłady rozmaitych rozwiązań, zarówno ekstra płatnych jak i takich, które możesz przygotować samodzielnie wykorzystując arkusz kalkulacyjny.

.

Jeśli znasz jakiś sposób, o który powinienem uzupełnić ten artykuł – proszę zostaw informację w komentarzu.

0 comments… add one

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa cookies. Przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji w polityce cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close